Visie Ontwikkeling
Als je vooruit wil, is het handig om te ervaren waar je naar toe gaat!
Wil je echt bezig zijn met de toekomst van je organisatie, maar
- Zijn er wel kernwaarden, maar bijna niemand weet ze en niemand handelt er naar?
- Ben je constant bezig met brandjes blussen, waardoor je niet toekomt aan verbeterstappen?
- Heb je te weinig tijd om je te bezinnen over de toekomst?
- Werk je ook aan 12 speerpunten?
Wat is er vaak aan de hand?
Alle bedrijven zijn (ooit) begonnen met een visie. Een visie die beschreef wat de starters met elkaar wilden realiseren. Vaak zie je dat na verloop van tijd de aandacht volledig wordt opgeslokt door operationele zaken. Zeker bij de groei van een organisatie of afdeling. In die fase komen er ook steeds meer prioriteiten. Ik kom lijsten tegen met soms wel 12 speerpunten of 9 kernwaarden! Dan vind ik het al knap als je ze allemaal al kan onthouden! De kans dat je ze allemaal realiseert is overigens nul.
In dit soort situaties is het nodig om bewust tijd vrij te maken voor visieontwikkeling. Dat kan het herijken van de visie zijn, maar kan ook het ontwikkelen van een nieuwe visie zijn. Oorzaken zijn soms gelegen in veranderende omgeving of omdat de oude visie niet genoeg focus aanbrengt.
De oplossing
Door het inrichten van het proces van visieontwikkeling verzekert de organisatie zich van bewuste aandacht. Met mijn inbreng zorg ik voor goede inhoud en de juiste output. Met het MT en een dwarsdoorsnede uit de organisatie wordt in een zestal stappen de visie samengesteld en doorleefd. Elementen die we onderzoeken zijn:
• bestaansrecht van de organisatie (missie)
• ontwikkelingen in de buitenwereld,
• strategische lijnen,
• maximaal 5 doelen over 3 jaar
• met welke stappen nu te beginnen.
Het eindproduct is een visie die geloofwaardig is en praktische handvatten biedt voor de ontwikkeling van de organisatie.
Kerningrediënten van onze begeleiding bij het ontwikkelen van een visie zijn geloofwaardigheid, selectie en beleving. Een prachtig verheven visie op papier is minder waard dan een kladje waar actief mee gewerkt wordt!
Wat levert het op?
Een heldere visie op de toekomst met concrete stappen waar te beginnen. De visie is doorleefd en geloofwaardig.
Voor de medewerkers geeft de visie richting en focus op wat in het werk gedaan moet worden. Het management besluit met elkaar welke onderwerpen voor het komend half jaar managementaandacht krijgen en wie daar zorg voor draagt. Met deze agenda kunnen medewerkers (en management) besluiten nemen over welke activiteiten gedaan moeten worden en waarmee gestopt wordt.
Meer weten?
Neem contact met ons op.